W/hole

Huller er skræmmende, og huller er spændende. Huller er muligheder, og nogle huller er helt umulige at at begribe. Der er så mange huller, at vi aldrig når helt til bunds. På lavpraktisk gør-det-selv manèr får to jonglører 9 skovle, 11 spande, 76 m. reb, 3 stiger og en termokande med varm kaffe til at udgøre en hel og hullet jongleringsforestilling om alt det, der kun er, fordi noget andet ikke er.

Rapid Eye blev stiftet i 2010 og har sidenhen formået at etablere sig med en unik profil indenfor moderne scenekunst. Kompagniet skaber forestillinger i grænselandet mellem nycirkus, dans og visuelt teater. Forestillingerne er præget af en kærlighed til mennesket og dets undren over verden, og udforsker opfattelsen af virkeligheden på legende vis. Rapid Eye sætter spørgsmålstegn ved de store og små ting i livet. Relationer imellem dig, mig, livet og universet bliver sat under lup. Humoristisk poesi, filosofisk magi, artistisk præcision og timing, ligesom charmerende personligheder på scenen giver Rapid Eyes forestillinger deres fascinerende særpræg og kvalitet.

Forestillingen er et samarbejde mellem Teater Momentum og DYNAMO.

Forestillingen spiller her hos os på DYNAMO.

(mere…)

Human in Balance

Balancerende på den gigantiske vippescene The Turmoil udforskes mennesket som individ og medborger i en verden, hvor ingen kan bevæge sig uden at påvirke de andre. Gennem livemusik, dokumentariske videoprojektioner og dansere fra Pafos bringes Cypern til Danmark, og på den halv tons tunge roterende vippescene sættes fokus på hvordan, vi som mennesker kan genfinde balancen i et Europa, der står over en række store økonomiske og samfundsmæssige udfordringer.

DON GNU – Physical Theatre & Film er et kunstnerisk samarbejde, der fokuserer på dans og fysisk teater på scene og i film. Kompagniet blev etableret i 2010 af koreograferne Jannik Elkær og Kristoffer Louis Andrup Pedersen, der i fællesskab står for den kunstneriske ledelse. I dag er DON GNU et af landets mest turnerende kompagnier, der udover omfattende turnevirksomhed herhjemme, også har turneret med forestillinger i store dele af verden, bl.a. alle de nordiske lande, Sydkorea, Canada, store dele af Europa samt Cuba. Navnet DON GNU er bygget op omkring paradokset; at være én og flere på samme tid. Don som individ og Gnu som flokdyr, beskriver forholdet og dynamikken i samarbejdet mellem individ og gruppe. At vi står til ansvar som individ, men kun forstår og lever i relation til andre.

‘Human in balance’ er udviklet som en del af European Capital of Culture 2017 – i samarbejde med cypriotiske Dance House Lemesos og Bora Bora – Dans og Visuelt Teater.

Forestillingen er et samarbejde mellem os og Teater Momentum.

The Moon Illusion

En udstoppet and og 70 jongleringsringe er alt, de behøver. Med subtil fornemmelse for hinanden får de to jonglører Samuel Gustavsson og Petter Wadsten overraskende og rørende situationer til at opstå ud af lige dele kunstnerisk færdighed og lavpraktisk tilfældighed. Hos dem er sidste kast altid begyndelsen på næste øjeblik. De to kropspoeters dynamik rummer en skæv og charmerende komik, der får liv i finurlige urværkskoreografier og accelererende jongleringsduetter. En forestilling hvor en måne og en and er alt og intet.

Rapid Eye blev stiftet i 2010 og har sidenhen formået at etablere sig med en unik profil indenfor moderne scenekunst. Kompagniet skaber forestillinger i grænselandet mellem nycirkus, dans og visuelt teater. Forestillingerne er præget af en kærlighed til mennesket og dets undren over verden, og udforsker opfattelsen af virkeligheden på legende vis. Rapid Eye sætter spørgsmålstegn ved de store og små ting i livet. Relationer imellem dig, mig, livet og universet bliver sat under lup. Humoristisk poesi, filosofisk magi, artistisk præcision og timing, ligesom charmerende personligheder på scenen giver Rapid Eyes forestillinger deres fascinerende særpræg og kvalitet.

Forestillingen er et samarbejde mellem Teater Momentum og DYNAMO.

OBS: Forestillingen spiller på Teater Momentum.

V.O.M.P

Slankere, smukkere, strammere, stærkere. Forestillingen ‘Vanity of Modern Panic – V.O.M.P.’ holder et spejl op mod skønhedsdyrkelsens botox-stivnede ansigt. Hvor langt vil du gå for at holde din krop yngre end det, der står på din dåbsattest?

En silikonepumpet forestilling om jagten på den perfekte krop; en proportionsforvrænget komedie om længslen efter bryster, lår og balder i den rette størrelse. En grotesk hilsen til barokkens pudrede parykker og sarte sæbebobler i en unik blanding af moderne dans og fysisk teater.

Gunilla Lind Danseteater
Koreograf og kunstnerisk leder, Gunilla Lind, modtog i 2018 en Reumert Talentpris for sit koreografiske arbejde med VANITY OF MODERN PANIC – V.O.M.P.
Gunilla Lind balancerer humor og alvor på en knivsæg, når hun præsenterer aktuelle samfundstendenser i en visuel eksplosion af farver og finurligheder. Tilbagevendende interesser i Gunilla Linds koreografiske univers er identitetsprojekter og selviscenesættelse, kønsroller, krops- og skønhedsidealer. Med eksperimenterende kostumer udfordrer hun måden, hvorpå vi opfatter os selv og andre – i et unikt miks af moderne dans og fysisk teater.

Forestillingen er et samarbejde mellem Teater Momentum og DYNAMO.

OBS Forestillingen spiller på Teater Momentum.

AFLYST – Mad Office

Grareth Krubb og Dennis Chang. Hver dag mødes de i læderagenturet Rucks’s Leather Interiors’ trummerum. One-liners fyger rundt på det mondæne kontor, ligesom klæbrige papirark. Attachemapper forvandles til glammende hunde. Slapstick og absurd vanvittige kropslige idiosynkrasier konkurrerer med samme hastighed som out-of-office auto-reply e-mails sendes ud i cyperspace. Der sker uendeligt meget mellem 9-17, men måske sker der ikke en skid?

Trygve Wakenshaw er den anerkendte fysiske komiker bag shows som Kraken, mens hans Kiwi-landsmand Barnie Duncan er skaberen af ​​lidenskabelig salsa DJ Juan Vesuvius. Sammen har de skabt den vidunderlige og unikke verden af ​​Mad Office, hvor endeni kontorslivet skaber absurd fantasi.

Forestillingen er et samarbejde mellem Teater Momentum og DYNAMO.

OBS Forestillingen spiller på Teater Momentum.

Det får bära eller brista

En akrobatisk forestilling, der fortæller historien om kvinders styrke

Op igennem historien har kvinders fysiske arbejde altid og over alt i verden været forbundet med hushold og børnepasning. Det får bära eller brista er inspireret af nordiske kvinders fysiske opgaver over de sidste hundrede år. Baseret på interviews med artisternes mødre, bedstemødre og oldemødre er forestillingen en illustration af de opgaver, der har været nødvendige at udføre som overhoved og primær arbejdshest i hverdagen.

I Det får bära eller brista arbejder seks kvindelige akrobater sammen som tre duopar, som to triogrupper og som ét akrobatisk kollektiv.

De har alle omkring tyve års erfaring som professionelle nycirkus-artister med alle de erfaringer og skavanker, der der følger med.

Det får bära eller brista er en smuk, fysisk og imponerende skildring af kvinden som bærende figur i livet. Forestillingen henvender sig til publikum i alle aldre, men det anbefales, at mindre børn kommer i følge med voksne.

Nordisk Folkemusik

Musikken til forestillingen er baseret på de nordiske landes folkemusiske traditioner. De nye kompositioner er inspireret af traditionel folkemusik fra Sverige, Danmark, Norge og Finland.

De to musikere, multiinstrumentalisterne Anna Cederquist og Anna Rynefors, illustrerer og forstærker forestillingen med varieret, varm, stemningsfuld, glad, tung og krøllet moderne folkemusik.

Melodic Objects // Jay Gilligan

For 100 år siden udtænkte man som jonglør først et trick og udarbejdede derefter dén unikke rekvisit der skulle til for at kunne lave tricket. I dag bliver jonglerings-rekvisitter masseproduceret af store rekvisit-konglomerater, og jonglørens opgave har ændret sig og nu går opgaven ud på at opdage de tusindvis af forskellige trick, der kan laves med én og samme rekvisit.

Når en ny rekvisit introduceres i cirkusverdenen, er udfordringen at finde de tricks, som den nye udformning tillader – at finde dét unikke trick der kun kan lade sig gøre med dén ting.

Det er svært at retfærdiggøre et bestemt design ved hjælp af ældre og traditionelle jongleringsteknikker. Mest af alt fordi næsten alting kan kastes op i luften og gribes igen. Derfor baserer mange nye teknikker sig på få kast og mere kontakt mellem objekterne som frem for at stå i rytmiske rumlige relationer, interagerer fysisk med hinanden. Denne fysikalitet i manipulationen begynder derefter at sløre grænsen mellem, hvad der er jonglering og en masse andre tidsbaserede kunstformer som dukketeater, dans, mime, historiefortælling og endda musik.

Jays forhold til musik skal ses som en hyldest til den verdensberømte jongleringstruppe “The Flying Karamozov Brothers”, der observerede at: “Jonglering er en række hændelser, kast og grib der sker i forhold til tiden. Musik er ligeledes en serie af hændelser; toner og slag noteret over tidens kontinuitet: rytme. Det samme udtryk; rytme, kan også anvendes på det samme forhold i jonglering. Så som vi lige har set, jonglering er rytme og musik er rytme. Nu fortæller logik os jo, at hvis A er lig med B og B lig med C, så er A lig med C … derfor er jonglering musik! ”

Jay Gilligan blev født i Arcadia, Ohio, og har siden optrådt i 33 forskellige lande. Han har været ophavsmand til et utal af forestillinger og projekter, herunder en regelmæssig gæstekolonne i JUGGLE Magazine, Workshop Manipulation Research Laboratory, RenegadesignLab og “outreach”-programmet Shoebox Tour. Han offentliggjorde for nylig en bog om jonglering for fremtiden med titlen “5 Catches. Jay er udover at være en velkendt jonglør og objektmanipulator en meget anerkendt underviser på cirkusskoler verden over.


AFLYST: Only Bones v1.0

Grundet Covid-19 restriktioner er visningen desværre lukket for offentligheden. Vi glæder os til at se jer snart igen!

Nogle af jer ved det, og andre vil opdage det, men Thom Monckton kan fortælle utrolige historier med sin krop. Han er charmerende og nærværende, og man fascineres af den måde, hvorpå han er både i kontakt med sin krop og med sit publikum.

Om han fortæller en kærlighedshistorie med sine tæer, en konfliktsituation med sine fingre eller har problemer med at få sit hoved til at makke ret, så bliver man blæst bagover af, hvor intens og interessant han er at se på.

‘Only Bones v1.0’ har allerede spillet på den prestigefyldte London Mime Festival og haft to succesfulde runs på Edinburgh Fringe Festival

På et sceneområde der er centreret omkring 1 m2, udspiller der sig en humoristisk fortælling om kroppens muligheder for at fortælle store historier. På scenen er en kunstner, en tekniker, et lys, ingen ord.

★★★★★ Broadway Baby – “His playful, hypnotising, deceptively simple part-clown-part-physical-theatre act makes you forget how the human body is supposed to work”

★★★★★ Across The Arts – “Monckton’s ability to manipulate the smallest parts of the body, not just to do this expertly well but while establishing a playful relationship with the audience, is mind-blowing”



‘Only Bones v1.0’ er dogme-komik udviklet af Thom Monckton og Kallo Collective og tæller i skrivende stund fire sideløbende versioner, hvoraf Thom Moncktons v1.0 er det først bud på, hvordan en fysisk komiker og performer skaber et univers kun ved brug af simpelt lys og sin krop.

AFLYST Fritt Fram

Hvordan ser verden ud på hovedet? Kan man være for gammel til at lege?

Har du nogensinde tænkt over, hvor meget du kan løfte? Eller på hvor meget vi kan løfte sammen?

Vi prøver, vi fejler, og vi prøver igen. Hvad sker der, når en af ​​os ikke længere kan røre gulvet, og kun en anden kan stå på hans hænder? Sammen spekulerer de på, hvorfor og hvordan man skal forholde sig til hinanden og spillereglerne.

Forestillingen er primært for børn

KompaniTO var i 2019 i residency på DYNAMO med netop dette projekt. I mellemtiden har forestillingen haft premiere i Norge og turneret rundt omkring i Skandinavien og Nordeuropa.

Vi glæder os til at præsentere forestillingen for de publikummer som tilbage april-måned 2019 overværede en flot og imponerende Work in Progress-visning, såvel som nye publikummer der stadig har mødet med det norske kompagni til gode.

Moot Moot

FORESTILLINGEN ER AFLYST – AFVENTER NYE DATOER

Bizar performance-teater fra kunstnerne Rosana Cade and Ivor MacAskill fra Glasgow – om kommunikation, connection og ensomhed i vores moderne samfund.

Den havde urpremiere på The Yard Theatre London i januar 2018 og returnerede i efteråret 2018 som en del af the British Council Showcase og Made in Scotland Showcase på Edinburgh Fringe i år. Moot Moot er støttet af Arts Council England.

Dobbeltgænger DJ’sene Barry and Barry søger desperat efter en forbindelse til verden udenfor studiet…

To af Skotlands bedste live artister, Rosana Cade og Ivor MacAskill udspyr deres sorte og oprørsagtige take på moderne kommunikation som de identiske værter i et surreelt radio-telefon-talk-show. De finder humoren, varmen og fortvivlelsen frem I det absurde. De spinder et tykt net af klicheer og slagord i deres ekko-kammer fra det ydre rum. Det hele akkompagneres af et underligt soundscape af Yas Clarke, som kører lyden live on stage inkl. stemmemanipulation, lydeffekter og jingles.

Moot Moot er en skarpt koreograferet forestilling som stiller gribende spørgsmål om hvordan den moderne kommunikation foregår.

Forestillingen præsenteres i et samarbejde mellem Teater Momentum og DYNAMO.

OBS Forestillingen spiller på Teater Momentum.

Anmeldelser og citater

★★★★★ ‘Spooky, sinister, skilful’ (VoiceMag.uk)
★★★★ ‘Sharp, smart and seriously entertaining’ (Herald).

Varighed: 60 min

Sisyphus Ascending

Som helten i græsk mytologi, er denne papir-nusser bundet til sin grå arbejdsstation. Den moderne Sisyfos forsøger først at komme overens med sit lod, men gør siden oprør. På et kontor, som domineres af en høj bogreol, fyldt til bristepunktet med mapper og dokumenter, forsøger Sisyfos i en uendelighed at bringe orden i kaos…

(Forestillingen er udsolgt).

En moderne fabel om at overvinde gentagelsens monotoni.

Forestillingen er en poetisk, skarp og morsom fortolkning af den græske myte om Sisyfos, som til evig tid er dømt til at rulle en klippe op ad et bjerg, for blot at se den rulle ned igen, så han må starte helt forfra. Her portrætteres myten gennem et viuelt og fysisk stærkt stykke ny-cirkus.

Vi møder Sisyfos på hans kontor med den overdimensionerede bogreol, et bord sprængfuldt af mærkelige lyde, og dynger af ukontrollable papirer. Det underlige kontor indrammer en moderne Sisyfos iklædt jakkesæt … og hans dristige forsøg på at bryde ud af livets evindelige gentagelser.

Hvad må han overvinde for at udstå sin straf? Kan han finde sin frihed et andet sted?

NB: Forestillingen præsenteres i samarbejde med Teater Momentum og spiller på deres adresse: Ny Verstergade 18.

”Indholdet, fysikken og poesien går op i en højere enhed”
★★★★★ Herning Folkeblad, Dorte Kolding
6. november 2009

”Er du til Sindssyg akrobatik, så tjek lige Lars Gregersens halsbrækkende fysiske ekvilibrisme i forestillingen Sisyphus Ascending.”
”Ny-cirkus i verdensklasse”
Urban, MHJ, 28. oktober 2008

“Akrobat af guds nåde”
Cityavisen, Mikkel Ankjærgaard, 3. juni 2009

”Mimik og kropskontrol i skøn blanding”
”rammer tilskueren lige midt i krop og sjæl ”
★★★★ Byenkalder.dk, Vaar Maria Channell

“… masser af livgivende ambition i forestillingen – koreografisk og indholdsmæssigt.”
★★★★ Berlingske Tidende

“Original nycirkus-forestilling”
★★★★ Jyllandsposten

JUMP

Dans i de højere luftlag

Tre virtuose breakdansere og en kæmpemæssig luftmadras. Et oplagt møde, der lægger op til leg, rytme og halsbrækkende stunts.

Her springer vi – for livet og for glæden og fra alt det, der tynger os. Vi springer fordi vi tør, fordi vi skal, fordi vi ikke kan lade være. Uden at vide, om vi lander på fødderne eller falder på røven. Vi springer ind i livet med barnets hoppende glæde og boblende nysgerrighed.

Langsomt bliver leg til konkurrence, og konkurrence til livets kontante tyngdekraft. Og på et tidspunkt falder vi. Alene og sammen. I ekstase og udmattelse. Og måske sætter vi af og springer. Igen…

JUMP er en forestilling om at springe, hoppe, falde, snuble og om at rejse sig og finde fodfæstet. En urban fortælling om at fange, skabe og slippe rytmen. Med springet som præmis må vi være eller bære vores fejl i så høj grad, at vi måske i sidste ende ender med at lykkes.

Forestillingen præsenteres i samarbejde med Teater Momentum



OM KOMPAGNIET

Uppercut Danseteater (grundlagt 1985) er et dansekompagni, der er kendt for dets unikke fusion af breakdance og contemporary dance. Fra basen i Dansekapellet (København NV) turnérer kompagniet både i Danmark og udlandet.

Uppercut Danseteaters kunstneriske leder og koreograf Stephanie Thomasen og den anerkendte israelske koreograf Ofir Yudilevitch slipper med JUMP scenegulvet og udfordrer tyngdekraften på et særligt designet Air Floor.

Læs mere om forestillingen på deres hjemmeside
Følg Uppercut Danseteater på Facebook
Følg Uppercut Danseteater på Instagram

Foto: Bahadir Berber

1 ½

Som på et blankt stykke papir starter dukke-manden Antero på en frisk i et u-møbleret rum. Her kan han være nøjagtigt som han er, helt uden forstyrrelser. Men han har altså brug for en at danse med! Måske kan det være et par jonglerings-bolde? Måske en kæreste eller noget?

Frida Odden Brinkmann er jonglør og cirkusartist. Med “1 ½” kombinerer hun dukkeføring og cirkus i denne besynderlige solo-performance.

Antero er en midaldrende mand, der mangler i størrelse, hvad han har i temperament. Antero træder ind i det tomme rum. Det er dejligt at få en ny chance; at starte forfra, helt alene, men… Hvem er den stemme?
Hvem er den mærkelige kvinde, der dukker op og ikke vil lade ham være i fred?

Antero elsker frynser og lyset fra lampen i stuen. I skuffen i kommoden finder han alle mulige ting: Bolde og liner, reb og kostumer, der kan gøre ham til næsten hvad som helst, for eksempel en jonglerende cowboy.

Men han mangler altså en dansepartner. I avisen finder han kærester i alle afskygninger, men kun en af sin slags!

Da hun endelig dukker op ved hans hoveddør, går Antero i panik… Hendes navn er Andrea, og hun elsker alt i hans lejlighed. Hun jonglerer bedre end ham, men han har bedre balance. Sammen spiller de harmonika, synger og jonglerer!

Ved at acceptere sig selv som han er, kan han endelig finde lykke og kærlighed.

Forestillingen anbefales til børn over 6 år, da dukken kan virke skræmmende på yngre børn.

100% Circus (AFLYST)

Råstyrke og banaliteter

Kan man stå på hovedet i en spand vand? Eller hænge fra loftet i sit hår?

I 100 % Circus kaster to mænd i nederdele sig ud i en række eksperimenter.

Nogle gange er det tydeligt, at de udnytter publikums nervøsitet og leger med salens nerver. Andre gange står det klart, at de trods deres bedste forsøg fejler. Og så er der de gange, hvor forsøgene på ingen måde bør kunne lade sig gøre – men med stor overraskelse lykkedes!

I en rolig og meditativ stemning, tilsat en knivspids Monthy Python-humor, er vi vidne til sporadiske op- og nedture, når eksperimenterne enten medfører ubetinget succes eller ultimativ fiasko.

Forestillingen er desværre aflyst pga. nedlukningen i februar. Alle billetkøbere vil blive kontaktet.



OM KOMPAGNIET

Circus I love you skaber forestillinger, der bruger akrobatik i kompositionen på samme måde som musik er komponeret med noder, akkorder og rytmer. Deres forestillingerne har ikke et tydeligt narrativ og de giver ikke ligefrem mening, men alligevel tager de publikum med på en følelsesladet rejse.
Kompagniet skaber innovativ, unik cirkus, der lever på kanten af ​​samfundet og bæres af idealer som at skabe en positiv fortælling om det marginaliserede og respekt for menneskekroppen.

Læs mere på deres hjemmeside

Foto: Thor Hauknes

Aflyst – W/HOLE

Om alverdens huller

Huller er skræmmende, og huller er spændende. Huller er muligheder, og nogle huller er helt umulige at begribe. Der er så mange huller, at vi aldrig når helt til bunds.

W/hole følger to jonglører og deres fælles fascination af alle hullerne omkring dem. En overraskende fortabelse i et velkendt fænomen, der har ledt dem fra knaphuller til verdens dybeste hul på Kolahalvøen.

Intet hul er for småt eller stort til at rumme deres forundring – hullerne de finder, hullerne de fylder og hullerne de selv skaber undervejs.

Gennem de to antiheltes fåmælte venskab og utraditionelle valg af jongleringsobjekter opstår en helhjertet og halvtosset forestilling, der kombinerer tør komik med deres fintfølende sans for det betagende ved nørderiets vedholdenhed.

På lavpraktisk gør-det-selv manèr får de skovle, spande, reb, sand og brædder til at udgøre en hel og hullet jongleringsforestilling om alt det, der kun er, fordi noget andet ikke er.

I sidste ende er mennesket ikke andet end massen om det hul, vi på forunderlig vis efterlader os i verden, når vi dør.

“Et Mesterligt makkerpar. ‘W/hole’ forener spektakulære og visuelle kvaliteter med oplevelsen af to nycirkusteaterartister i særklasse.” – Teateravisen

BEMÆRK: Forestillingen er aflyst pga. nedlukningen i marts. Vi arbejder på at finde en anden dato til forestillingen. Ny dato offentliggøres her på siden.



OM KOMPAGNIET

Rapid Eye skaber forestillinger i grænselandet mellem nycirkus, dans og visuelt teater. Forestillingerne er præget af en kærlighed til mennesket og dets undren over verden, og udforsker opfattelsen af virkeligheden på legende vis.

Se mere på deres hjemmeside
Følg Rapid Eye på Facebook
Følg Rapid Eye på Instagram

Foto: Søren Meisner m.fl.

Aflyst -Det får bära eller brista

Akrobatisk cirkuskollektiv

Med stoisk ro og poetisk råstyrke løfter, falder og bevæger seks kvindelige akrobater sig hen over scenen til lyden af stemningsfuld og krøllet folkemusik.

Op igennem historien har kvinder altid haft fysisk arbejde forbundet med hushold, børnepasning og livet generelt. Forestillingen Det får bära eller brista er inspireret af nordiske kvinders fysiske opgaver over de sidste hundrede år.

Her er de medvirkende alle bærere af deres for-mødres historier, som de videreformidler gennem krop og koreografi. Et vidnesbyrd om generationer af kvinder, der bærer på kontraster som tyngde og lethed, styrke og sårbarhed, glæde og sorg.

En smuk, fysisk og imponerende skildring af kvinden som bærende figur i livet.

BEMÆRK: Forestillingen er aflyst pga. nedlukningen i marts.


OM KOMPAGNIET

CIRCUS BY ME er et nycirkuskollektiv med akrobatik som specialitet, der gør brug af forskellige kunstformer som kontaktimprovisation, moderne dans, keramik og teater. I forestillingen arbejder seks kvindelige akrobater sammen som tre duopar, som to triogrupper og som ét akrobatisk kollektiv. De har alle omkring tyve års erfaring som professionelle nycirkusartister.

Læs mere på deres hjemmeside
Følg forestillingen på Facebook

Foto: Alex Hinchcliffe & Kristian Wanvik

Aflyst – Red Haired Men

Forundrende forløsning

Er de smukke eller sindssyge? Efterlever de en logik, eller lever de i ren absurditet? Spørgsmålene myldrer frem, når hollandske Red Haired Men indtager scenen.

Oplev meningsløse, sjove og næsten magiske karakterer, der med dans, akrobatik og teater har fundet sig til rette i deres helt eget univers. En eftertænksom forestilling med afsæt i den censurerede, sovjetiske avantgardepoet, Daniil Kharms.

“There was a red-haired man who had no eyes or ears. He didn’t have hair either, so he was called red-haired arbitrarily.
He couldn’t speak, since he didn’t have a mouth. He didn’t have a nose either.
He didn’t even have any arms or legs. He had no stomach and he had no back and he had no spine and he had no innards whatsoever. There was nothing!
Therefore we don’t even know whom we are even talking about. It’s better that we don’t talk any more about him.”

-Danjil Kharms

Red Haired Men præsenteres i samarbejde med CCAF!

BEMÆRK: Forestillingen er aflyst pga. nedlukningen i marts. Vi arbejder på at finde en anden dato til forestillingen. Ny dato offentliggøres her på siden.


OM KOMPAGNIET

I forlængelse af Alexander Vantournhouts tidligere arbejde, der bl.a. tæller soloen ANECKXANDER (2015) og duetten The Ceramic Rose (2018), er Red Haired Men hans første gruppekoreografi. Den udgør det næste led i udviklingen af ​​et særpræget og idiosynkratisk danse-akrobatisk udtryk.

Læs mere om forestillingen her

Foto: Bart Grietens

WALK-MAN

Halsbrækkende hverdagsstunts

Du vil aldrig krydse gaden på samme måde igen! Halsbrækkende hverdags-stunts, DON GNU poesi og kærlig sort/hvid humor kaster nyt lys på hverdagens kedsommelige rutiner og vores måde at være sammen på som mennesker.

På en helt almindelig dag bevæger fire mænd sig gennem byen til fods. Med det længste ben forrest følger de hastigt strømmen uden at stille spørgsmål til lyskurvens dikterende stopdans, vejskiltenes uforbeholdne herskervælde eller andre af fællesskabets uskrevne regler for god opførsel. Indtil én af dem pludselig bestemmer sig for at gøre oprør…

Der bliver masser af rå fysik, hverdags-stunts og DON GNU attitude, når jorden under de fire performere bogstavelig talt forsvinder og de regler, rutiner og fælles normer, vi alle tager for givet, pludselig mister deres betydning. Et fodgængerfelt er ikke længere bare et fodgængerfelt, og god opførsel er ikke længere bare én ting.

WALK-MAN kaster nyt lys på hverdagens kedsommelige rutiner og længslen efter frihed og en legende tilgang til verden. Du vil aldrig krydse gaden på samme måde igen!

★★★★★
“Fyrig og fortryllende fodgængerdans” – Aarhus Stiftstidende

Forestillingen præsenteres i samarbejde med Teater Momentum og spiller på Ny Vestergade 18, Odence C


OM KOMPAGNIET

DON GNU – Physical Theatre & Film er et kunstnerisk samarbejde, der fokuserer på dans og fysisk teater på scene og i film. Kompagniet blev etableret i 2010 af koreograferne Jannik Elkær og Kristoffer Louis Andrup Pedersen, der i fællesskab står for den kunstneriske ledelse. I dag er DON GNU et af Danmarks mest turnerende kompagnier.

Læs mere på deres hjemmeside
Følg DON GNU på Facebook

Co-produceret af Bora Bora – Dans og Visuelt Teater

Foto: Christoffer Brekne

DÉJÀ

En levende tidskapsel

I et rum på 20 m2 udspiller verdenshistorien sig over et spænd på 8 milliarder år gennem ekspressiv bevægelse, magiske illusioner og dukketeater.

Fra fortidens hulemænd i lændeklæder over 2010’ernes DJ’s i tracksuit. En visuel rejse gennem tiden som stiller spørgsmål til vores betydning, eller nærmere: Vores ubetydelighed, set i et større tidsperspektiv.

DÉJÀ er inspireret af Richard McGuires prisbelønnede graphic novel Here. Et poetisk og et humoristisk udtryk der sammensætter billeder fra forskellige tidsepoker.

DÉJÀ er en lysbilledfremvisning af det som var, det som er og det som kan komme.

Forestilling præsenteres i samarbejde med Teater Momentum, og spiller på Ny Vestergade 18, Odense C

De vil være en artisttalk i forlængelse af forestillingen den 26. april



OM KOMPAGNIET

The Krumple skaber visuelt fængslende teater uden grænser, med et stærkt element af overraskelse. Mennesket er i centrum for alt kompagniet skaber, og hver forestilling udforsker den fine linje der er mellem følsomhed og dumhed, i deres søgen efter det, der normalt ikke kan ses.

Læs mere på deres hjemmeside
Følg The Krumple på Facebook
Følg The Krumple på Instagram

Co-produktion med FIGURTEATRET I NORDLAND

Foto: Antero Hein

CameliOrquestra

Musikakrobatik for fuld udblæsning

CameliOrquestra er en forestilling hvor alt kan ske, og musikerne bogstavelig talt flyver rundt mens de spiller. I en blanding af koncert og nycirkusfortælling, inviteres hele familien til en tværkunstnerisk oplevelse.

Den musikalske fusion af nordisk folk-punk-gypsy-funk sætter pulsen i gang, mens akrobatikken skaber humoristiske, imponerende og nervepirrende øjeblikke.

Der vil være en artist talk i forlængelse af forestillingen.

En forestilling under kunstnerisk udvikling


OM KOMPAGNIET

GLiMT arbejder med at kombinere cirkus, dans og fysisk teater til nye, udfordrende former, der kan udtrykke de spørgsmål, som er mest presserende i vores tid og samfund. 

Sputnik & Wild Wonders er et nycirkuskompagni der skaber stedsspecifikke kabareter og kunstneriske cross-over samarbejde, samt arbejder med reb, akrobatik og cyr-hjul.

Læs mere om forestillingen

Portmanteau

Et poetisk møde

Til de dybe toner af en kontrabas, bevæger to performere sig rundt på scenen. Den ene er danser, den anden er visuel kunstner. Begge kalder sig cirkusartister.

Med udgangspunkt i en portmanteau – en sproglig betegnelse for nye ord, der kombinerer to betydninger – undersøger forestillingen hvad der sker i mødet mellem to kunstneriske udtryk.

Sammen udforsker performerne rum, lyde, lys og bevægelse – et poetisk og visuelt møde mellem kroppe og sanseligheder, der prikker til forestillingsevnen og pirrer fantasien.

Ligesom med poesi, gennemgår Portmanteau ikke et tydeligt narrativ, men lader det være op til beskueren at bringe sin egen fortolkning i spil.

Fra 7 år

En co-produktion med Flow Productions (FI), Espace Catastrophe & Centre International de Création des Arts du Cirque (BE)

DYNAMO AFTER DARK event i forbindelse med forestilling – info kommer snart!



OM KOMPAGNIET

Luis Sartori do Vale er scenekunstner og visuel kunstner fra Brasilien, med base i Helsinki, Finland. Han er en af ​​de kunstneriske kræfter bag Company Portmanteau og har sammen med finske Mira Ravald skabt ​​den prisvindende forestilling med samme navn.

Luis har optrådt i mere end 25 lande verden over. Når han ikke arbejder med scenekunst, udvikler han projekter som billedkunstner i grænselandet mellem illustration, video og animation.

Læs mere på deres hjemmeside

Foto: Mira Ravald

DOIS

Bueskydning og broderkærlighed

Luis og Pedro er brødre. Foruden deres genetiske ophav, er de fælles om en passion for nycirkus og bueskydning – en kombination, der forenes i forestillingen DOIS, der på portugisisk betyder ’to’.

Sammen udforsker de bue og pil, og berør undervejs emner som empati, intimitet, broderskab og rivalisering.

Med fare, snilde og humor tager de to publikum med på en udforskning af et maskulint univers, der er lige dele betinget af konkurrence og broderkærlighed.

En co-produktion med Theater op de Markt / Dommelhof (BE)



OM DE MEDVIRKENDE

Luis Sartori do Vale er scenekunstner og visuel kunstner fra Brasilien, med base i Helsinki, Finland. Han er medstifter af det finske kompagnie Nuua, som har vundet adskillige priser og opnået international anerkendelse. Når Luis ikke arbejder med scenekunst, udvikler han projekter som billedkunstner i grænselandet mellem illustration, video og animation.

Pedro Sartori de Vale er specialiseret i akrobatik og Chinese pole, og har altid haft en fascination af bevægelse, som han udforsker gennem capoeira, gymnastik, kung fu-tricks og dans. Pedro åbner snart sin egen cirkuskole, Brava Escola de Circo, i Belo Horizonte, Brasilien.

Læs mere på deres hjemmeside
Læs mere om forestillingen

Foto: Andre Baumecker

Piste, piste, piste

En legende dans med lys

“Der var engang et barn, der plantede tre små prikker, som voksede op og blev til linjer…”

Velkommen til et eventyrligt univers hvor et blankt lærred danner baggrund for fantasifulde fortællinger.

Piste, piste, piste – som på fransk betyder prik, prik, prik, er en tværæstetisk forestilling for børn og unge, der kombinerer nycircus, dans og visuel kunst.

To finurlige artister både danser, jonglerer og manipulerer elementer som bolde og lys, der tager dem på en poetisk og legende rejse mod det ukendte.

En rejse der er værd at tage med på for både børn og voksne, som elsker at bruge deres fantasi.



OM KOMPAGNIET

Luis Sartori do Vale er scenekunstner og visuel kunstner fra Brasilien, med base i Helsinki, Finland. Han er en af ​​de kunstneriske kræfter bag Company Portmanteau. Luis har optrådt i mere end 25 lande verden over. Når han ikke arbejder med scenekunst, udvikler han projekter som billedkunstner i grænselandet mellem illustration, video og animation.

Læs mere på deres hjemmeside

Foto: Mikko Pirinen