W/hole

Huller er skræmmende, og huller er spændende. Huller er muligheder, og nogle huller er helt umulige at at begribe. Der er så mange huller, at vi aldrig når helt til bunds. På lavpraktisk gør-det-selv manèr får to jonglører 9 skovle, 11 spande, 76 m. reb, 3 stiger og en termokande med varm kaffe til at udgøre en hel og hullet jongleringsforestilling om alt det, der kun er, fordi noget andet ikke er.

Rapid Eye blev stiftet i 2010 og har sidenhen formået at etablere sig med en unik profil indenfor moderne scenekunst. Kompagniet skaber forestillinger i grænselandet mellem nycirkus, dans og visuelt teater. Forestillingerne er præget af en kærlighed til mennesket og dets undren over verden, og udforsker opfattelsen af virkeligheden på legende vis. Rapid Eye sætter spørgsmålstegn ved de store og små ting i livet. Relationer imellem dig, mig, livet og universet bliver sat under lup. Humoristisk poesi, filosofisk magi, artistisk præcision og timing, ligesom charmerende personligheder på scenen giver Rapid Eyes forestillinger deres fascinerende særpræg og kvalitet.

Forestillingen er et samarbejde mellem Teater Momentum og DYNAMO.

Forestillingen spiller her hos os på DYNAMO.

(mere…)

Human in Balance

Balancerende på den gigantiske vippescene The Turmoil udforskes mennesket som individ og medborger i en verden, hvor ingen kan bevæge sig uden at påvirke de andre. Gennem livemusik, dokumentariske videoprojektioner og dansere fra Pafos bringes Cypern til Danmark, og på den halv tons tunge roterende vippescene sættes fokus på hvordan, vi som mennesker kan genfinde balancen i et Europa, der står over en række store økonomiske og samfundsmæssige udfordringer.

DON GNU – Physical Theatre & Film er et kunstnerisk samarbejde, der fokuserer på dans og fysisk teater på scene og i film. Kompagniet blev etableret i 2010 af koreograferne Jannik Elkær og Kristoffer Louis Andrup Pedersen, der i fællesskab står for den kunstneriske ledelse. I dag er DON GNU et af landets mest turnerende kompagnier, der udover omfattende turnevirksomhed herhjemme, også har turneret med forestillinger i store dele af verden, bl.a. alle de nordiske lande, Sydkorea, Canada, store dele af Europa samt Cuba. Navnet DON GNU er bygget op omkring paradokset; at være én og flere på samme tid. Don som individ og Gnu som flokdyr, beskriver forholdet og dynamikken i samarbejdet mellem individ og gruppe. At vi står til ansvar som individ, men kun forstår og lever i relation til andre.

‘Human in balance’ er udviklet som en del af European Capital of Culture 2017 – i samarbejde med cypriotiske Dance House Lemesos og Bora Bora – Dans og Visuelt Teater.

Forestillingen er et samarbejde mellem os og Teater Momentum.

The Moon Illusion

En udstoppet and og 70 jongleringsringe er alt, de behøver. Med subtil fornemmelse for hinanden får de to jonglører Samuel Gustavsson og Petter Wadsten overraskende og rørende situationer til at opstå ud af lige dele kunstnerisk færdighed og lavpraktisk tilfældighed. Hos dem er sidste kast altid begyndelsen på næste øjeblik. De to kropspoeters dynamik rummer en skæv og charmerende komik, der får liv i finurlige urværkskoreografier og accelererende jongleringsduetter. En forestilling hvor en måne og en and er alt og intet.

Rapid Eye blev stiftet i 2010 og har sidenhen formået at etablere sig med en unik profil indenfor moderne scenekunst. Kompagniet skaber forestillinger i grænselandet mellem nycirkus, dans og visuelt teater. Forestillingerne er præget af en kærlighed til mennesket og dets undren over verden, og udforsker opfattelsen af virkeligheden på legende vis. Rapid Eye sætter spørgsmålstegn ved de store og små ting i livet. Relationer imellem dig, mig, livet og universet bliver sat under lup. Humoristisk poesi, filosofisk magi, artistisk præcision og timing, ligesom charmerende personligheder på scenen giver Rapid Eyes forestillinger deres fascinerende særpræg og kvalitet.

Forestillingen er et samarbejde mellem Teater Momentum og DYNAMO.

OBS: Forestillingen spiller på Teater Momentum.

V.O.M.P

Slankere, smukkere, strammere, stærkere. Forestillingen ‘Vanity of Modern Panic – V.O.M.P.’ holder et spejl op mod skønhedsdyrkelsens botox-stivnede ansigt. Hvor langt vil du gå for at holde din krop yngre end det, der står på din dåbsattest?

En silikonepumpet forestilling om jagten på den perfekte krop; en proportionsforvrænget komedie om længslen efter bryster, lår og balder i den rette størrelse. En grotesk hilsen til barokkens pudrede parykker og sarte sæbebobler i en unik blanding af moderne dans og fysisk teater.

Gunilla Lind Danseteater
Koreograf og kunstnerisk leder, Gunilla Lind, modtog i 2018 en Reumert Talentpris for sit koreografiske arbejde med VANITY OF MODERN PANIC – V.O.M.P.
Gunilla Lind balancerer humor og alvor på en knivsæg, når hun præsenterer aktuelle samfundstendenser i en visuel eksplosion af farver og finurligheder. Tilbagevendende interesser i Gunilla Linds koreografiske univers er identitetsprojekter og selviscenesættelse, kønsroller, krops- og skønhedsidealer. Med eksperimenterende kostumer udfordrer hun måden, hvorpå vi opfatter os selv og andre – i et unikt miks af moderne dans og fysisk teater.

Forestillingen er et samarbejde mellem Teater Momentum og DYNAMO.

OBS Forestillingen spiller på Teater Momentum.

AFLYST – Mad Office

Grareth Krubb og Dennis Chang. Hver dag mødes de i læderagenturet Rucks’s Leather Interiors’ trummerum. One-liners fyger rundt på det mondæne kontor, ligesom klæbrige papirark. Attachemapper forvandles til glammende hunde. Slapstick og absurd vanvittige kropslige idiosynkrasier konkurrerer med samme hastighed som out-of-office auto-reply e-mails sendes ud i cyperspace. Der sker uendeligt meget mellem 9-17, men måske sker der ikke en skid?

Trygve Wakenshaw er den anerkendte fysiske komiker bag shows som Kraken, mens hans Kiwi-landsmand Barnie Duncan er skaberen af ​​lidenskabelig salsa DJ Juan Vesuvius. Sammen har de skabt den vidunderlige og unikke verden af ​​Mad Office, hvor endeni kontorslivet skaber absurd fantasi.

Forestillingen er et samarbejde mellem Teater Momentum og DYNAMO.

OBS Forestillingen spiller på Teater Momentum.

Det får bära eller brista

En akrobatisk forestilling, der fortæller historien om kvinders styrke

Op igennem historien har kvinders fysiske arbejde altid og over alt i verden været forbundet med hushold og børnepasning. Det får bära eller brista er inspireret af nordiske kvinders fysiske opgaver over de sidste hundrede år. Baseret på interviews med artisternes mødre, bedstemødre og oldemødre er forestillingen en illustration af de opgaver, der har været nødvendige at udføre som overhoved og primær arbejdshest i hverdagen.

I Det får bära eller brista arbejder seks kvindelige akrobater sammen som tre duopar, som to triogrupper og som ét akrobatisk kollektiv.

De har alle omkring tyve års erfaring som professionelle nycirkus-artister med alle de erfaringer og skavanker, der der følger med.

Det får bära eller brista er en smuk, fysisk og imponerende skildring af kvinden som bærende figur i livet. Forestillingen henvender sig til publikum i alle aldre, men det anbefales, at mindre børn kommer i følge med voksne.

Nordisk Folkemusik

Musikken til forestillingen er baseret på de nordiske landes folkemusiske traditioner. De nye kompositioner er inspireret af traditionel folkemusik fra Sverige, Danmark, Norge og Finland.

De to musikere, multiinstrumentalisterne Anna Cederquist og Anna Rynefors, illustrerer og forstærker forestillingen med varieret, varm, stemningsfuld, glad, tung og krøllet moderne folkemusik.

Melodic Objects // Jay Gilligan

For 100 år siden udtænkte man som jonglør først et trick og udarbejdede derefter dén unikke rekvisit der skulle til for at kunne lave tricket. I dag bliver jonglerings-rekvisitter masseproduceret af store rekvisit-konglomerater, og jonglørens opgave har ændret sig og nu går opgaven ud på at opdage de tusindvis af forskellige trick, der kan laves med én og samme rekvisit.

Når en ny rekvisit introduceres i cirkusverdenen, er udfordringen at finde de tricks, som den nye udformning tillader – at finde dét unikke trick der kun kan lade sig gøre med dén ting.

Det er svært at retfærdiggøre et bestemt design ved hjælp af ældre og traditionelle jongleringsteknikker. Mest af alt fordi næsten alting kan kastes op i luften og gribes igen. Derfor baserer mange nye teknikker sig på få kast og mere kontakt mellem objekterne som frem for at stå i rytmiske rumlige relationer, interagerer fysisk med hinanden. Denne fysikalitet i manipulationen begynder derefter at sløre grænsen mellem, hvad der er jonglering og en masse andre tidsbaserede kunstformer som dukketeater, dans, mime, historiefortælling og endda musik.

Jays forhold til musik skal ses som en hyldest til den verdensberømte jongleringstruppe “The Flying Karamozov Brothers”, der observerede at: “Jonglering er en række hændelser, kast og grib der sker i forhold til tiden. Musik er ligeledes en serie af hændelser; toner og slag noteret over tidens kontinuitet: rytme. Det samme udtryk; rytme, kan også anvendes på det samme forhold i jonglering. Så som vi lige har set, jonglering er rytme og musik er rytme. Nu fortæller logik os jo, at hvis A er lig med B og B lig med C, så er A lig med C … derfor er jonglering musik! ”

Jay Gilligan blev født i Arcadia, Ohio, og har siden optrådt i 33 forskellige lande. Han har været ophavsmand til et utal af forestillinger og projekter, herunder en regelmæssig gæstekolonne i JUGGLE Magazine, Workshop Manipulation Research Laboratory, RenegadesignLab og “outreach”-programmet Shoebox Tour. Han offentliggjorde for nylig en bog om jonglering for fremtiden med titlen “5 Catches. Jay er udover at være en velkendt jonglør og objektmanipulator en meget anerkendt underviser på cirkusskoler verden over.


Only Bones v1.0

Nogle af jer ved det, og andre vil opdage det, men Thom Monckton kan fortælle utrolige historier med sin krop. Han er charmerende og nærværende, og man fascineres af den måde, hvorpå han er både i kontakt med sin krop og med sit publikum.

Om han fortæller en kærlighedshistorie med sine tæer, en konfliktsituation med sine fingre eller har problemer med at få sit hoved til at makke ret, så bliver man blæst bagover af, hvor intens og interessant han er at se på.

‘Only Bones v1.0’ har allerede spillet på den prestigefyldte London Mime Festival og haft to succesfulde runs på Edinburgh Fringe Festival

På et sceneområde der er centreret omkring 1 m2, udspiller der sig en humoristisk fortælling om kroppens muligheder for at fortælle store historier. På scenen er en kunstner, en tekniker, et lys, ingen ord.

★★★★★ Broadway Baby – “His playful, hypnotising, deceptively simple part-clown-part-physical-theatre act makes you forget how the human body is supposed to work”

★★★★★ Across The Arts – “Monckton’s ability to manipulate the smallest parts of the body, not just to do this expertly well but while establishing a playful relationship with the audience, is mind-blowing”



‘Only Bones v1.0’ er dogme-komik udviklet af Thom Monckton og Kallo Collective og tæller i skrivende stund fire sideløbende versioner, hvoraf Thom Moncktons v1.0 er det først bud på, hvordan en fysisk komiker og performer skaber et univers kun ved brug af simpelt lys og sin krop.

AFLYST Fritt Fram

Hvordan ser verden ud på hovedet? Kan man være for gammel til at lege?

Har du nogensinde tænkt over, hvor meget du kan løfte? Eller på hvor meget vi kan løfte sammen?

Vi prøver, vi fejler, og vi prøver igen. Hvad sker der, når en af ​​os ikke længere kan røre gulvet, og kun en anden kan stå på hans hænder? Sammen spekulerer de på, hvorfor og hvordan man skal forholde sig til hinanden og spillereglerne.

Forestillingen er primært for børn

KompaniTO var i 2019 i residency på DYNAMO med netop dette projekt. I mellemtiden har forestillingen haft premiere i Norge og turneret rundt omkring i Skandinavien og Nordeuropa.

Vi glæder os til at præsentere forestillingen for de publikummer som tilbage april-måned 2019 overværede en flot og imponerende Work in Progress-visning, såvel som nye publikummer der stadig har mødet med det norske kompagni til gode.

Moot Moot

FORESTILLINGEN ER AFLYST – AFVENTER NYE DATOER

Bizar performance-teater fra kunstnerne Rosana Cade and Ivor MacAskill fra Glasgow – om kommunikation, connection og ensomhed i vores moderne samfund.

Den havde urpremiere på The Yard Theatre London i januar 2018 og returnerede i efteråret 2018 som en del af the British Council Showcase og Made in Scotland Showcase på Edinburgh Fringe i år. Moot Moot er støttet af Arts Council England.

Dobbeltgænger DJ’sene Barry and Barry søger desperat efter en forbindelse til verden udenfor studiet…

To af Skotlands bedste live artister, Rosana Cade og Ivor MacAskill udspyr deres sorte og oprørsagtige take på moderne kommunikation som de identiske værter i et surreelt radio-telefon-talk-show. De finder humoren, varmen og fortvivlelsen frem I det absurde. De spinder et tykt net af klicheer og slagord i deres ekko-kammer fra det ydre rum. Det hele akkompagneres af et underligt soundscape af Yas Clarke, som kører lyden live on stage inkl. stemmemanipulation, lydeffekter og jingles.

Moot Moot er en skarpt koreograferet forestilling som stiller gribende spørgsmål om hvordan den moderne kommunikation foregår.

Forestillingen præsenteres i et samarbejde mellem Teater Momentum og DYNAMO.

OBS Forestillingen spiller på Teater Momentum.

Anmeldelser og citater

★★★★★ ‘Spooky, sinister, skilful’ (VoiceMag.uk)
★★★★ ‘Sharp, smart and seriously entertaining’ (Herald).

Varighed: 60 min

Sisyphus Ascending

Som helten i græsk mytologi, er denne papir-nusser bundet til sin grå arbejdsstation. Den moderne Sisyfos forsøger først at komme overens med sit lod, men gør siden oprør. På et kontor, som domineres af en høj bogreol, fyldt til bristepunktet med mapper og dokumenter, forsøger Sisyfos i en uendelighed at bringe orden i kaos…

(Forestillingen er udsolgt).

En moderne fabel om at overvinde gentagelsens monotoni.

Forestillingen er en poetisk, skarp og morsom fortolkning af den græske myte om Sisyfos, som til evig tid er dømt til at rulle en klippe op ad et bjerg, for blot at se den rulle ned igen, så han må starte helt forfra. Her portrætteres myten gennem et viuelt og fysisk stærkt stykke ny-cirkus.

Vi møder Sisyfos på hans kontor med den overdimensionerede bogreol, et bord sprængfuldt af mærkelige lyde, og dynger af ukontrollable papirer. Det underlige kontor indrammer en moderne Sisyfos iklædt jakkesæt … og hans dristige forsøg på at bryde ud af livets evindelige gentagelser.

Hvad må han overvinde for at udstå sin straf? Kan han finde sin frihed et andet sted?

NB: Forestillingen præsenteres i samarbejde med Teater Momentum og spiller på deres adresse: Ny Verstergade 18.

”Indholdet, fysikken og poesien går op i en højere enhed”
★★★★★ Herning Folkeblad, Dorte Kolding
6. november 2009

”Er du til Sindssyg akrobatik, så tjek lige Lars Gregersens halsbrækkende fysiske ekvilibrisme i forestillingen Sisyphus Ascending.”
”Ny-cirkus i verdensklasse”
Urban, MHJ, 28. oktober 2008

“Akrobat af guds nåde”
Cityavisen, Mikkel Ankjærgaard, 3. juni 2009

”Mimik og kropskontrol i skøn blanding”
”rammer tilskueren lige midt i krop og sjæl ”
★★★★ Byenkalder.dk, Vaar Maria Channell

“… masser af livgivende ambition i forestillingen – koreografisk og indholdsmæssigt.”
★★★★ Berlingske Tidende

“Original nycirkus-forestilling”
★★★★ Jyllandsposten

JUMP

Vi springer – for livet og for glæden og fra alt det, der tynger os. Vi springer, fordi vi tør, fordi vi skal, fordi vi ikke kan lade være. Uden at vide om vi lander på fødderne eller falder på røven. Vi springer ind i livet med barnets hoppende glæde og boblende nysgerrighed. Langsomt bliver leg til konkurrence, og konkurrence til livets kontante tyngdekraft. Og på et tidspunkt falder vi. Alene og sammen. I ekstase og udmattelse. Og måske sætter vi af og springer. Igen…

JUMP er en forestilling om at agere, springe, hoppe, falde, snuble og om at rejse sig og finde fodfæstet. En urban fortælling om at fange, skabe og slippe rytmen. Med springet som præmis må vi være eller bære vores fejl i så høj grad, at vi måske i sidste ende ender med at lykkes.

Uppercut Danseteaters kunstneriske leder og koreograf Stephanie Thomasen og den anerkendte israelske koreograf Ofir Yudilevitch slipper med JUMP scenegulvet og udfordrer tyngdekraften på et særligt designet Air Floor. Herfra løftes forestillingen op i helt nye luftlag – koreografisk, visuelt og teknisk. Altid med risikoen som grundvilkår. For ethvert spring rummer muligheden for et fald.

1 ½

Som på et blankt stykke papir starter dukke-manden Antero på en frisk i et u-møbleret rum. Her kan han være nøjagtigt som han er, helt uden forstyrrelser. Men han har altså brug for en at danse med! Måske kan det være et par jonglerings-bolde? Måske en kæreste eller noget?

Frida Odden Brinkmann er jonglør og cirkusartist. Med “1 ½” kombinerer hun dukkeføring og cirkus i denne besynderlige solo-performance.

Antero er en midaldrende mand, der mangler i størrelse, hvad han har i temperament. Antero træder ind i det tomme rum. Det er dejligt at få en ny chance; at starte forfra, helt alene, men… Hvem er den stemme?
Hvem er den mærkelige kvinde, der dukker op og ikke vil lade ham være i fred?

Antero elsker frynser og lyset fra lampen i stuen. I skuffen i kommoden finder han alle mulige ting: Bolde og liner, reb og kostumer, der kan gøre ham til næsten hvad som helst, for eksempel en jonglerende cowboy.

Men han mangler altså en dansepartner. I avisen finder han kærester i alle afskygninger, men kun en af sin slags!

Da hun endelig dukker op ved hans hoveddør, går Antero i panik… Hendes navn er Andrea, og hun elsker alt i hans lejlighed. Hun jonglerer bedre end ham, men han har bedre balance. Sammen spiller de harmonika, synger og jonglerer!

Ved at acceptere sig selv som han er, kan han endelig finde lykke og kærlighed.

Forestillingen anbefales til børn over 6 år, da dukken kan virke skræmmende på yngre børn.