W/hole

Huller er skræmmende, og huller er spændende. Huller er muligheder, og nogle huller er helt umulige at at begribe. Der er så mange huller, at vi aldrig når helt til bunds. På lavpraktisk gør-det-selv manèr får to jonglører 9 skovle, 11 spande, 76 m. reb, 3 stiger og en termokande med varm kaffe til at udgøre en hel og hullet jongleringsforestilling om alt det, der kun er, fordi noget andet ikke er.

Rapid Eye blev stiftet i 2010 og har sidenhen formået at etablere sig med en unik profil indenfor moderne scenekunst. Kompagniet skaber forestillinger i grænselandet mellem nycirkus, dans og visuelt teater. Forestillingerne er præget af en kærlighed til mennesket og dets undren over verden, og udforsker opfattelsen af virkeligheden på legende vis. Rapid Eye sætter spørgsmålstegn ved de store og små ting i livet. Relationer imellem dig, mig, livet og universet bliver sat under lup. Humoristisk poesi, filosofisk magi, artistisk præcision og timing, ligesom charmerende personligheder på scenen giver Rapid Eyes forestillinger deres fascinerende særpræg og kvalitet.

Forestillingen er et samarbejde mellem Teater Momentum og DYNAMO.

Forestillingen spiller her hos os på DYNAMO.

(mere…)

The Moon Illusion

En udstoppet and og 70 jongleringsringe er alt, de behøver. Med subtil fornemmelse for hinanden får de to jonglører Samuel Gustavsson og Petter Wadsten overraskende og rørende situationer til at opstå ud af lige dele kunstnerisk færdighed og lavpraktisk tilfældighed. Hos dem er sidste kast altid begyndelsen på næste øjeblik. De to kropspoeters dynamik rummer en skæv og charmerende komik, der får liv i finurlige urværkskoreografier og accelererende jongleringsduetter. En forestilling hvor en måne og en and er alt og intet.

Rapid Eye blev stiftet i 2010 og har sidenhen formået at etablere sig med en unik profil indenfor moderne scenekunst. Kompagniet skaber forestillinger i grænselandet mellem nycirkus, dans og visuelt teater. Forestillingerne er præget af en kærlighed til mennesket og dets undren over verden, og udforsker opfattelsen af virkeligheden på legende vis. Rapid Eye sætter spørgsmålstegn ved de store og små ting i livet. Relationer imellem dig, mig, livet og universet bliver sat under lup. Humoristisk poesi, filosofisk magi, artistisk præcision og timing, ligesom charmerende personligheder på scenen giver Rapid Eyes forestillinger deres fascinerende særpræg og kvalitet.

Forestillingen er et samarbejde mellem Teater Momentum og DYNAMO.

OBS: Forestillingen spiller på Teater Momentum.

Work in Progress – Object Manipulation

NB: Dette er en Work in Progress-visning, hvilket betyder at der ikke er tale om en færdig forestilling. Derimod er denne visning en præsentation af materiale, der muligvis kommer til at danne grundlag for en færdig forestilling.

Rytme-performerne Villads Bugge Bang, lmari “Ilmo” Simonsen, Livya Howard-Yashar & den elektroniske komponist Lasse Munk vil hele oktober måned arbejde sammen med udgangspunkt i temaet “Action – Reaction”.

Som dansere vil de bruge jonglerings-mønstre til at se, hvordan de kan jonglere med deres egne kroppe i og med rummet. Som rytmiske performere vil de lege med rytmen & timingen i jonglering. 

Med fokus på timing, tid og rum vil de undersøge hvordan man kan manipulere objekter uden at være i direkte kontakt med dem, igennem kraften fra deres kroppe med pust, tramp & klap – fra step, body percussion, beatbox samt elektriske apparater.

Melodic Objects // Jay Gilligan

For 100 år siden udtænkte man som jonglør først et trick og udarbejdede derefter dén unikke rekvisit der skulle til for at kunne lave tricket. I dag bliver jonglerings-rekvisitter masseproduceret af store rekvisit-konglomerater, og jonglørens opgave har ændret sig og nu går opgaven ud på at opdage de tusindvis af forskellige trick, der kan laves med én og samme rekvisit.

Når en ny rekvisit introduceres i cirkusverdenen, er udfordringen at finde de tricks, som den nye udformning tillader – at finde dét unikke trick der kun kan lade sig gøre med dén ting.

Det er svært at retfærdiggøre et bestemt design ved hjælp af ældre og traditionelle jongleringsteknikker. Mest af alt fordi næsten alting kan kastes op i luften og gribes igen. Derfor baserer mange nye teknikker sig på få kast og mere kontakt mellem objekterne som frem for at stå i rytmiske rumlige relationer, interagerer fysisk med hinanden. Denne fysikalitet i manipulationen begynder derefter at sløre grænsen mellem, hvad der er jonglering og en masse andre tidsbaserede kunstformer som dukketeater, dans, mime, historiefortælling og endda musik.

Jays forhold til musik skal ses som en hyldest til den verdensberømte jongleringstruppe “The Flying Karamozov Brothers”, der observerede at: “Jonglering er en række hændelser, kast og grib der sker i forhold til tiden. Musik er ligeledes en serie af hændelser; toner og slag noteret over tidens kontinuitet: rytme. Det samme udtryk; rytme, kan også anvendes på det samme forhold i jonglering. Så som vi lige har set, jonglering er rytme og musik er rytme. Nu fortæller logik os jo, at hvis A er lig med B og B lig med C, så er A lig med C … derfor er jonglering musik! ”

Jay Gilligan blev født i Arcadia, Ohio, og har siden optrådt i 33 forskellige lande. Han har været ophavsmand til et utal af forestillinger og projekter, herunder en regelmæssig gæstekolonne i JUGGLE Magazine, Workshop Manipulation Research Laboratory, RenegadesignLab og “outreach”-programmet Shoebox Tour. Han offentliggjorde for nylig en bog om jonglering for fremtiden med titlen “5 Catches. Jay er udover at være en velkendt jonglør og objektmanipulator en meget anerkendt underviser på cirkusskoler verden over.


Sawdust Symphony

Hvorfor er det så tilfredsstillende at hamre et søm i noget træ? Hvad er det for en særlig fornemmelsen, der opstår ved slibning af en overflade, og hvordan føles arbejdet fra værktøjets synspunkt? I dette værk deler kunstnerne scenen med værktøj og maskiner i en unik cirkusoplevelse.

Sawdust Symphony handler om det menneskelige ønske om at skabe: processen fra vision til konstruktion, arbejdets tragedie og forholdet mellem værktøj og mennesker.

Objektmanipulation og ny tryl bruges til at fortælle en unik og absurd historie om arbejdets kosmos.

Outside Eyes: Lucho Smit, Darragh McLoughlin
Produktion: Korzo Theater, Mirjam Zwanenburg
Tak til: Birgit Haberkamp, Philipp Dünnwald, Daniel Beiter
Med støtte fra: Bundeskanzleramt Österreich (AT), Werkplaats Diepenheim (NL), TENT circus producties (NL), Latitude50 (BE), Provinciaal Domein Dommelhof Neerpelt (BE), Dynamo Workspace Odense (DK)

3D

DYNAMO siger: røv hamrende arrogant, men alligevel så pisse charmerende fransk minimalisme!

Lige dér! – der hvor imponerende ​​koreograferet cirkus, triviel reallyd og ordløst teater møder hinanden, dér har 3D fundet en plads i solen til sig selv og sine medvirkende.

3D er en nycirkus-forestilling produceret til det åbne rum – ikke det med kig til skyerne og regnvejret i horisonten – nej, til det åbne cirkus-rum hvor akrobaten kan bevæge sig frit. For 3D handler om mulighederne i objektet og det kræver plads til fri bevægelse.

Objektet: En træplade, spændt op af en metalwire så den danner en halvcirkel der matcher akrobatens fysik 1:1. Et objekt der, som du skal se, har uendelige anvendelsesmuligheder.

3D er resultatet af artistens utallige timer i træningslokalet sammen med et objekt udtænkt af ham, formet af ham og nu mestret af ham. Når du ser 3D er du egentlig bare i øjeblikket – i al fald var det vores oplevelse da vi så forestillingen første gang. For der er så meget at gå på opdagelse i. Så meget der ikke lige var til at se på overfladen.

Inspireret af traditionelt gadeteater er forestillingen konstant i bevægelse og mindst lige så interessant at se på som den er at lytte til. Kun de absolut vigtigste pauser er bibeholdt, for tempoet skal for alt i verden forblive højt. 3D vipper på grænsen til det umulige. Underholdning og handling der påberåber sig vores opmærksomhed, når vi ellers bare havde påtaget os rollen som stille forbipasserende. Det er så svært at være ligeglad når det hele tiden er lige ved at gå galt, og sådan skal det være i gadeteater.

Men de her drenge optræder ikke kun ”for hatten”. Cie HMG er formidablé på fransk! – og alene af den grund skal du se forestillingen!


Om Cie HMG:
H.M .G. er initialerne på personen, der sammen med en håndfuld andre medlemmer grundlagde den berømte cirkusskole i Toulouse kaldet le Lido i 1980’erne.
Kompagniets arbejde afspejler den moderne cirkus-polymorfisme (langt flot ord for at cirkus kan være mange ting) i samme ånd som skolen le Lido gør.

Pendulum

Bagvendt fremskridt

Pendulum er to karikerede aristokraters perlekæde af selvforstærkende idiotier og en helt igennem uforklarlig fascination ved alt der svajer, vugger eller svinger rytmisk baglæns og fremad igen og igen.

Vel-ekviperet; udstyret med lommeur, monokel og en lovende opfindsomhed, der tidligere har ført ligemænd til videnskabelige landvindinger, drager de to aristokrater ud på en rejse af uforklarlig vigtighed. Her, i de vante omgivelser af overklassens luner, står selv ikke dårskab i vejen for de to geniale ”klovnes” opdagelser.

Godt på vej mod utrolige (gen)opdagelser, går det dog op for de to helte, at ikke alt er som det var engang, for hvad er herskabet uden rigdom, tjenestefolk og fornuft?

VARIGHED 50 min.
ALDER 8 år og op

BILLET
Med DYNAMO-kort: 0 kr.*
Voksen forsalg: 120 kr.
Voksenbillet i døren: 200 kr.
Pensionist, fattig, studerende og ung u/25: 80 kr.
Børn u/15: 40 kr

Efter forestillingen den 29. april inviterer vi på DYNAMO AFTER DARK til en samtale om humor på scenen med Sune Roholt Mortensen fra Kosmonauterne, lektor Michael Eigtved og komiker og podcaster Sisse Gram de Fries.
Se Facebookevent her.

*Køb dit DYNAMO-kort nu for at se en masse scenekunst og spare en masse penge! Det koster 350 kr. for hele sæsonen 21/22 (særlige betingelser følger)

Bag den fysiske komedie Pendulum står Thom Monckton og Luis Sartori do Vale.

Om Thom Monckton

★★★★★ “Monckton’s ability to manipulate the smallest parts of the body, not just to do this expertly well but while establishing a playful relationship with the audience, is mind-blowing” – (Across The Arts)

Om Luis Sartori do Vale

“[Luis Sartori do Vale delivers] a real scenic language that calls for the elegance of the gesture.” – ledauphine.com