For 100 år siden udtænkte man som jonglør først et trick og udarbejdede derefter dén unikke rekvisit der skulle til for at kunne lave tricket. I dag bliver jonglerings-rekvisitter masseproduceret af store rekvisit-konglomerater, og jonglørens opgave har ændret sig og nu går opgaven ud på at opdage de tusindvis af forskellige trick, der kan laves med én og samme rekvisit.
Når en ny rekvisit introduceres i cirkusverdenen, er udfordringen at finde de tricks, som den nye udformning tillader – at finde dét unikke trick der kun kan lade sig gøre med dén ting.
Det er svært at retfærdiggøre et bestemt design ved hjælp af ældre og traditionelle jongleringsteknikker. Mest af alt fordi næsten alting kan kastes op i luften og gribes igen. Derfor baserer mange nye teknikker sig på få kast og mere kontakt mellem objekterne som frem for at stå i rytmiske rumlige relationer, interagerer fysisk med hinanden. Denne fysikalitet i manipulationen begynder derefter at sløre grænsen mellem, hvad der er jonglering og en masse andre tidsbaserede kunstformer som dukketeater, dans, mime, historiefortælling og endda musik.
Jays forhold til musik skal ses som en hyldest til den verdensberømte jongleringstruppe “The Flying Karamozov Brothers”, der observerede at: “Jonglering er en række hændelser, kast og grib der sker i forhold til tiden. Musik er ligeledes en serie af hændelser; toner og slag noteret over tidens kontinuitet: rytme. Det samme udtryk; rytme, kan også anvendes på det samme forhold i jonglering. Så som vi lige har set, jonglering er rytme og musik er rytme. Nu fortæller logik os jo, at hvis A er lig med B og B lig med C, så er A lig med C … derfor er jonglering musik! ”
Jay Gilligan blev født i Arcadia, Ohio, og har siden optrådt i 33 forskellige lande. Han har været ophavsmand til et utal af forestillinger og projekter, herunder en regelmæssig gæstekolonne i JUGGLE Magazine, Workshop Manipulation Research Laboratory, RenegadesignLab og “outreach”-programmet Shoebox Tour. Han offentliggjorde for nylig en bog om jonglering for fremtiden med titlen “5 Catches. Jay er udover at være en velkendt jonglør og objektmanipulator en meget anerkendt underviser på cirkusskoler verden over.